Utbildade Elevkulturombud

Elevkulturombud (EKO) är nu infört i 6 av Dalarnas 15 kommuner. Dessa är i dagsläget: Avesta, Hedemora, Borlänge, Falun, Mora och Älvdalen. Fler kommuner tillkommer säkert framöver. Ungefär 50 barn och unga i åldrarna 10 – 15 år är nu utsedda i sina kommuner för att ha kommunala träffar om kulturutbudet i kommunerna. Dessa Elevkulturombud har också inflytande över det regionala kulturutbudet.

6 kommuner med EKO

Den 16 september samlades drygt 40 av dessa ombud (tillsammans med sina kommunala samordnare) för att utbildas i sitt nya uppdrag. Dagen var intensiv och vi dök bland annat ner i kulturbegreppet, fick en genomgång av vilka som bestämmer över kulturen på olika nivåer samt fick en guidad visning av Dalarnas Museum.

Bildcollage

Såväl P4 Dalarna som Dala-Demokratern uppmärksammade satsningen och gjorde reportage.

Artikel Dala-Demokraten 140917

Under dagen fick alla medverkande ett utbildningsbevis för genomgången kurs. Musik i Dalarna bjöd även alla nya ombud på en fribiljett till DalaSinfoniettans Tv-spels konsert SCORE den 4 oktober.

Ur utvärderingarna från dagen kan vi konstatera att alla verkade nöjda och att Dalarnas nya Elevkulturombud uppskattar att de får vara med och påverka barn- och ungdomskulturen i länet.

Framöver så väntar ytterligare ett uppdrag för EKO då de får medverka på Ung Kultur Dalarnas (länskulturens institutioner) Kulturdag där delar av det regionala kulturutbudet presenteras. Här finns anmälningslänken till det: http://www.ltdalarna.se/Kultur-och-bildning/Barn-och-unga/Utbudsdag-hosten-2013/

Vi ses!