Utbildning av Dalarnas alla Elevkulturombud (EKO)

museet,ryan

Den 16 september samlar vi alla Dalarnas nya Elevkulturombud på Dalarnas Museum för en heldagsutbildning tillsammans med de representanter som har hand om satsningen i de olika kommunerna. Syftet med att utbilda Elevkulturombuden är framförallt att stärka dessa i sitt kommande uppdrag men även för att underlätta för det arbete som sker lokalt ute i kommunerna.

Ur programmet:
– Vad är Kultur? Vi benar ut kulturbegreppet en aning.
– Vad kan det innebära att vara Elevkulturombud i just min kommun?
– Vem bestämmer vad när det gäller kulturutbudet? I vår kommun? I Dalarna?
– På vilket sätt kan vi som elever vara med och bestämma?
– Vad bör Delaktighetskonferensen i november innehålla?

Dagen kommer vara en heldag mellan 09.30 – 16.30. Kultur Hjärta Skola bjuder på frukost, lunch och fika. Som Elevkulturombud reser man till utbildningen tillsammans med sina kommunala samordnare. Utbildningen är gratis och genomförs i samarbete med Dalarnas Museum.

Inom kort går en mer formell inbjudan (med komplett program) ut till kommunernas representanter.

Här kan man läsa mer om Borlänges tankar kring Elevkulturombud.