Om innehållet på Delaktighetskonferensen 2014

Den 19 november arrangerar vi vår andra Delaktighetskonferens i Borlänge. Anmälningslänk och blänkare hittar man här. Programmet är ännu inte klart men under den här sidan kommer vi presentera de som kommer medverka. Presentationer av medverkande fylls på över tid.

Ann-Marie Stenhammar har tidigare arbetat med projektet ”Egen växtkraft – Barns och ungdomars delaktighet, självbestämmande och frigörelse” via Handikappförbunden. Projektet publicerade bl a en översättning av Harry Shiers utveckling av Harts Delaktighetstrappa. Denna skrift är väldigt användbar och ni hittar den i sin helhet här – – > länk till .pdf.

Så här skriver Ann-Marie själv:

Ann-Marie Stenhammar

”Barns och ungas inflytande i frågor som rör dem själva jobbar jag med på olika sätt som frilansande utredare, utbildare och skribent. Mitt fokus är möjligheter till inflytande för barn och unga med olika funktionsnedsättningar. Jag är pedagog och har en fil.mag. i handikappvetenskap. På Delaktighetskonferensen 2014 kommer jag prata om Harts Delaktighetstrappa samt Harry Shiers utveckling av den samma.”

Manilla Ernst kommer från Centrum för Barnkulturforskning, Stockholms universitet och har varit med och tagit fram rapporten ”Barn, kultur och kulturutbud – förutsättningar och förväntningar”. Den finns att läsa här – – > länk till .pdf.

Så här skriver Manilla själv:

Manilla Ernst

”Hur möter barn kultur i förskolan och skolan? Och vilka förväntningar och förhoppningar finns hos barnen? Manilla Ernst, Barnkultur- och teatervetare, verksam vid bland annat Centrum för Barnkulturforskning, Stockholms universitet kommer att presentera delar av rapporten Barn, kultur och kulturutbud – förutsättningar och förväntningar. En pilotstudie om att lyfta barns och ungas perspektiv. Rapporten skrev på uppdrag av Stockholms stads Kulturförvaltning och syftet var bland annat att illustrera hur arbetet med att lyssna till barns och ungas röster om upplevelser av kulturevenemang och utbud kan gå till och vidare visa på vilken slags kunskaper som kan komma Kulturförvaltning till gagn genom denna form av arbete.”

Martin Logos

Martin Lagos  är en ung komiker som 2011 fick pris som ”bästa nykomling” på Svenska Standupgalan. Han är aktuell som gästprogramledare i Morgonpasset i P3 och i höst ser ni honom i Riksteaterns uppsättning av ”Natten den 28 februari”. Här är ett klipp från ett av Martins framträdande på Norra Brunn – – > länk till youtubeklipp.
Man kan läsa mer om om Martin här – – > länk till agenturen ROA.

Tua Stenström – Kommer från Kulturrådet och kommer prata om Skapande Skola och vad som händer framöver med satsningen.
(presentation kommer senare)